Prelegenci III TECHCO Forum
Paweł Banasik
Partner, Lider Grupy Industrials, Deloitte

Paweł Banasik
Partner, Lider Grupy Industrials, Deloitte
Paweł Banasik jest doradcą podatkowym i Partnerem odpowiedzialnym za Zespół Podatku od Nieruchomości w Deloitte oraz Liderem grupy Industrials w ramach specjalizacji branżowej Energy, Resources & Industrials w Deloitte. Posiada kilkunastoletnie doświadczenie zawodowe w zakresie postępowań podatkowych, podatków majątkowych a także rozliczania inwestycji. Realizował liczne projekty dla największych podmiotów w kraju, wielokrotnie reprezentował klientów przed organami podatkowymi oraz sądami administracyjnymi, często w sprawach precedensowych. Paweł jest jednym z najbardziej doświadczonych doradców podatkowych w Polsce, kilkukrotnie wybieranym w niezależnych rankingach na najlepszego eksperta w zakresie podatku od nieruchomości w Polsce. Jest wykładowcą uniwersyteckim a także współredaktorem Przeglądu Orzecznictwa Podatkowego odpowiedzialnym za podatki lokalne. Paweł jest współautorem publikacji naukowych, w tym książek poświęconych prawu podatkowemu. Jest autorem komentarza do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, ustawy o podatku rolnym i ustawy o podatku leśnym. Był także ekspertem Rady Konsultacyjnej przy Ministerstwie Finansów, wspierającym merytorycznie zespół ds. podatków i opłat lokalnych.
Michał Bielski
Starszy Specjalista ds. Marketingu i PR, Sekretariat Programu Odpowiedzialność i Troska

Michał Bielski
Starszy Specjalista ds. Marketingu i PR, Sekretariat Programu Odpowiedzialność i Troska
Absolwent Wydziału zarządzania i marketingu Uniwersytetu Łódzkiego. Specjalista do spraw marketingu, komunikacji i CSR. Koordynator działań Programu „Odpowiedzialność i Troska” w Polsce.
Adam Burda
Dyrektor Departamentu Klienta Strategicznego – Energetyka, Paliwa i Nowe Technologie, PKO BP

Adam Burda
Dyrektor Departamentu Klienta Strategicznego – Energetyka, Paliwa i Nowe Technologie, PKO BP
Z bankowością związany od początku swojej kariery zawodowej, posiada ponad 20 letnie doświadczenie we współpracy z klientami korporacyjnymi oraz kilkudziesięcioletnie doświadczenie menadżerskie.
Od 2014 roku odpowiedzialny za relacje ze strategicznymi klientami PKO Banku Polskiego w sektorach energetyka, paliwa i nowe technologie.
Wcześniej przez 8 lat pełnił funkcję Dyrektora Departamentu Klienta Korporacyjnego, a następnie Dyrektora Departamentu Klientów Strategicznych w Nordea Bank Polska S.A.
W latach 1998-2005 pracował w Societe Generale Oddział w Polsce, odpowiadając za współpracę z klientami korporacyjnymi banku na Śląsku i w Małopolsce. W swojej karierze zawodowej pracował także w ING Bank Śląski S.A., Raiffeisen Bank Polska S.A. oraz Kredyt Bank S.A
Weronika Czaplewska
Chief Strategy Officer (CSO), Envirly

Weronika Czaplewska
Chief Strategy Officer (CSO), Envirly
Strateżka, ekspertka ds. ESG i zarządzania śladem węglowym firm, organizacji i samorządów. Inicjatorka i współzałożycielka Envirly - platformy do zarządzania śladem węglowym organizacji. Ma bogate doświadczenie w budowaniu strategii biznesowych i rozwoju projektów prośrodowiskowych.
Prezeska Fundacji Rozwoju Zawodowego Quantitative Finance. Zajmuje się edukacją w zakresie zrównoważonego rozwoju w finansach i koordynuje konkurs AI in ESG Investing, którego celem jest zbudowanie indeksów ESG na podstawie pozafinansowych danych spółek.
Jej misją jest popularyzacja wiedzy na temat odpowiedzialnej konsumpcji tak, by oprócz ceny na etykietach produktów pojawiały się informacje o śladzie węglowym.
Absolwentka London School of Economics (Ekonomia, Filozofia) oraz Uniwersytetu Warszawskiego (Ekonomia, Matematyka). Doświadczenie zdobywała na międzynarodowych wyjazdach stypendialnych i szkoleniach (Chiny, Singapur, Stany Zjednoczone, Czechy).
Anna Czeboćko
Associate, Dentons

Anna Czeboćko
Associate, Dentons
Associate w warszawskim biurze kancelarii Dentons, jest członkiem Praktyki Ochrony Środowiska. Wspiera klientów Dentons pod kątem środowiskowym w transakcjach kupna i sprzedaży nieruchomości, w szczególności przygotowując raporty due diligence. W ramach praktyki zawodowej doradza głównie klientom z sektora nieruchomościowego, energetycznego oraz chemicznego w zakresie regulacji związanych z ochroną środowiska oraz procesem budowlanym.
Ponadto, koncentruje się na kwestiach prawnych związanych z regulacjami chemicznymi, gospodarką wodno-ściekową, gospodarką odpadami, a także zanieczyszczeniami środowiska.
Paweł Dudojc
Counsel, DWF

Paweł Dudojc
Counsel, DWF
Specjalizuje się w obszarze Governance Risk and Compliance (GRC), Environmental, Social and Governance (ESG), jak również nowych technologii (w szczególności FinTech oraz RegTech). Posiada doświadczenie w projektowaniu oraz wdrażaniu systemów GRC i ESG, a także w dokonywaniu ich ewaluacji. Pracuje dla Klientów z wielu sektorów, takich jak sektor finansowy, technologiczny, farmaceutyczny, medyczny, przemysłowy. Doradza w obszarach GRC oraz ESG, między innymi w zakresie nowych technologii (m.in. AI, technologie finansowe), ochrony danych oraz cyberbezpieczeństwa, whistleblowingu, AML/CFT, przeciwdziałania korupcji, dochowania należytej staranności (ochrona przed odpowiedzialnością osobistą). Jest autorem publikacji dotyczących problematyki regulacji, Compliance oraz nowych technologii, m.in. w Harvard Business Review, pełnił rolę eksperta krótkoterminowego w ramach projektu Unii Europejskiej w Azerbejdżanie. Prowadził liczne szkolenia w zakresie swojej ekspertyzy oraz występował w trakcie wydarzeń branżowych. Doświadczenie zawodowe zdobywał w firmie doradczej z wielkiej czwórki, międzynarodowych kancelariach prawnych oraz podczas pracy dla regulatora. Paweł jest wykładowcą Podyplomowych Studiów Compliance prowadzonych przez Szkołę Główną Handlową oraz Podyplomowych Studiów Bankowości SGH.
Jakub Faryś
Prezes, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Jakub Faryś
Prezes, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego
Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Pod jego kierownictwem – od 2002 r. PZPM stał się największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą oficjalnych importerów, przedstawicieli producentów i producentów pojazdów samochodowych, motocykli, a także producentów nadwozi, przyczep, naczep oraz części, zespołów i elementów pojazdów samochodowych, przeznaczonych do pierwszego montażu. Wspiera działania na rzecz rozwoju i promocji polskiego sektora motoryzacyjnego, uczestniczy w pracach rządu i komisji parlamentarnych przy opiniowaniu projektów najistotniejszych aktów prawnych dotyczących motoryzacji. Reprezentuje interesy firm członkowskich w organach Unii Europejskiej – w tym na forum Parlamentu Europejskiego i Komisji Europejskiej.
W 2019 roku objął prestiżową funkcję Przewodniczącego Liaison Committee w ACEA, która skupia prezesów organizacji motoryzacyjnych z 30 krajów europejskich (członkowie stowarzyszeni) i funkcjonuje w strukturze ACEA obok członków zwyczajnych, którymi są wszystkie europejskie koncerny motoryzacyjne.
Paulina Flasińska
Kierownik Laboratorium Badania Niebezpiecznych Właściwości Materiałów, Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Przemysłu Organicznego

Paulina Flasińska
Kierownik Laboratorium Badania Niebezpiecznych Właściwości Materiałów, Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Przemysłu Organicznego
Paulina Flasińska, technolog chemii; od ponad dekady związana z bezpieczeństwem chemicznym, w szczególności badaniami materiałów niebezpiecznych (Umowa ADR, Rozporządzenia CLP i REACH, GHS), analizą zagrożeń chemicznych, wymaganiami dyrektyw Seveso III i ATEX Users. Jest kierownikiem Laboratorium Badawczego Niebezpiecznych Właściwości Materiałów w Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytut Przemysłu Organicznego w Warszawie. Pełni funkcję eksperta w międzynarodowej grupie badawczej IGUS, zajmującej się tworzeniem metod badań materiałów niebezpiecznych w myśl przepisów Umowy ADR. Jest członkiem KT 269 ds. Bezpieczeństwa Chemicznego i Komisji Bezpieczeństwa i Techniki PIPC. Jest autorem publikacji związanych z bezpieczeństwem chemicznym i środowiskowym oraz prelegentem na konferencjach krajowych i międzynarodowych. Prowadzi szkolenia, dot. materiałów niebezpiecznych, w kraju i zagranicą. Dodatkowo jest prawnikiem i specjalizuje się w prawie Unii Europejskiej.
Maciej Gontarski
Presales Consulting Professional, Siemens

Maciej Gontarski
Presales Consulting Professional, Siemens
Pasjonat automatyki przemysłowej i nowych technologii. W Siemensie pracuje w dziale Process Automation, gdzie jest odpowiedzialny za konsultacje w obszarze digitalizacji oraz systemów sterowania procesowego. Jego zadaniem jest odpowiedź na wyzwania i cele biznesowe poprzez dobór innowacyjnych rozwiązań technicznych.
Szczepan Gorbacz
Prezes Zarządu, Amargo Sp. z o.o.

Piotr Grobelny
Dyrektor Biura Bezpieczeństwa i Prewencji, PCC Rokita

Piotr Hałoń
Senior Manager - Risk Advisory, Deloitte

Piotr Hałoń
Senior Manager - Risk Advisory, Deloitte
Piotr ma kilkunastoletnie doświadczenie zdobyte w sektorze energetycznym; posiada gruntowną wiedzę handlową oraz techniczną nt. funkcjonowania rynków, produktów i kontraktacji mediów energetycznych. Jako certyfikowany makler Towarowej Giełdy Energii wprowadzał zróżnicowane modele zarządzania strategią, realizował projekty z zakresu sprzedaży i wsparcia, marketingu, restrukturyzacji oraz akwizycji. Odpowiadał za rozwoju portfela produktowego ukierunkowanego głównie na odnawialne źródła energii, efektywność energetyczną i dekarbonizację.
Pełniąc funkcję kierowniczą w jednej z największych spółek obrotu w Polsce współpracował z klientami energochłonnymi, sektorem rozproszonym oraz jednostkami publicznymi i państwowymi, a w sektorze prywatnym realizował projekty dla klientów z obszaru SME oraz mass market.
Marek Hiero
Dyrektor techniczny ds. sprzedaży, Atest Gaz

Marek Hiero
Dyrektor techniczny ds. sprzedaży, Atest Gaz
Niemal od początku swojej kariery zawodowej związany z Atest Gaz i tematyką bezpieczeństwa gazowego instalacji przemysłowych. Absolwent studiów wyższych na kierunkach informatyka oraz zarządzanie. Pracę w Atest Gaz rozpoczął w 2004 r. na stanowisku managera sprzedaży. Od początku odpowiedzialny za wsparcie techniczne i realizację inwestycji w obszarach bezpieczeństwa gazowego dla przemysłu chemicznego, energetycznego, petrochemicznego czy np. spożywczego. Od niemal 20 lat prelegent wielu konferencji branżowych i szkoleń, z pasją dzielący się wiedzą w tematyce projektowania i metrologii systemów detekcji gazów, doboru technik sensorowych, lokalizowania czujników gazów niebezpiecznych, bezpieczeństwa oraz obowiązujących przepisów, norm oraz dyrektywy ATEX.
Urszula Jóźwiak
Prezes Zarządu Fundacji im. XBW Ignacego Krasickiego, Instytut ESG

Urszula Jóźwiak
Prezes Zarządu Fundacji im. XBW Ignacego Krasickiego, Instytut ESG
Prezes Zarządu Fundacji im. XBW Ignacego Krasickiego, ekspert Instytutu ESG. Posiada kilkunastoletnie doświadczenie zawodowe w zakresie realizacji kampanii społecznych i medialnych, przeprowadzania audytów komunikacji oraz przygotowywania strategii CSR. Zajmuje się doradztwem w obszarze społecznej odpowiedzialności biznesu i zrównoważonego rozwoju. Kieruje działaniami Fundacji mającymi na celu wspomaganie rozwoju gospodarczego Polski. Organizuje Kongres ESG - pierwszy okrągły stół poświęcony kwestiom ESG i wypracowaniu rekomendacji dla Polski dla wszystkich zainteresowanych grup.
Klaudia Kleps
Koordynator Pionu Rzecznictwa i Legislacji, Senior Ekspert, Polska Izba Przemysłu Chemicznego

Klaudia Kleps
Koordynator Pionu Rzecznictwa i Legislacji, Senior Ekspert, Polska Izba Przemysłu Chemicznego
Od 2014 r. jest członkiem zespołu Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego. Od 2016 roku Przewodnicząca Kapituły Programu „Odpowiedzialność i Troska” (Responsible Care).
W Polskiej Izbie Przemysłu Chemicznego m.in. odpowiada za: koordynowanie prac Działu Rzecznictwa i Legislacji, koordynowanie prac Komisji Środowiska, opracowywanie stanowisk, opinii w zakresie ochrony środowiska i innowacji, współpracę z administracją rządową w zakresie legislacji unijnej i krajowej, koordynację działań związanych z realizacją Programu „Odpowiedzialność i Troska” współpracę z CEFIC w zakresie udziału w pracach kilkunastu grup roboczych dotyczących legislacji środowiskowej, innowacji oraz Programu Responsible Care.
Absolwentka Wydziału Inżynierii Środowiska Politechniki Warszawskiej z tytułem mgr. inż. specjalizacji Ciepłownictwo, Ogrzewnictwo, Wentylacja, a także Podyplomowych Studiów Menedżerskich w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Posiada praktyczne doświadczenie w projektowaniu, obliczeniach i analizach inżynierskich instalacji technologicznych oraz sanitarnych.
Łukasz Kordon
Business Manager, Evonik

Łukasz Kordon
Business Manager, Evonik
Absolwent Wydziału Chemicznego Politechniki Wrocławskie na kierunkach Biotechnologia i Technologia Chemiczna. Od ponad 10 lat zajmuje się sprzedażą dodatków używanych w produkcji chemicznej. Pracował w takich firmach jak PCC Rokita S.A., PCC Exol S.A. i Azelis Poland Sp. z o.o. Obecnie reprezentuje Evonik Operations GmbH gdzie w Dziale Interface & Performance zajmuje się sprzedaż dodatków używanych między innymi w przetwórstwie tworzyw sztucznych. Jednym z głównych obszarów jego pracy jest rozwój rynku recyklingu mechanicznego tworzyw sztucznych w Polsce.
dr inż. Anna Kowalik-Klimczak
Dyrektor Centrum Biogospodarki i Ekoinnowacji, Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Technologii Eksploatacji

dr inż. Anna Kowalik-Klimczak
Dyrektor Centrum Biogospodarki i Ekoinnowacji, Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Technologii Eksploatacji
Dr inż. nauk technicznych w dyscyplinie inżynieria chemiczna (Wydział Inżynierii Chemicznej i Procesowej, Politechnika Warszawska). Obecnie jest Dyrektorem Centrum Biogospodarki i Ekoinnowacji w Sieci Badawczej ŁUKASIEWICZ - Instytucie Technologii Eksploatacji w Radomiu. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół wykorzystania zaawansowanych metod badawczych i procesowych do projektowania innowacyjnych zagadnień zrównoważonej gospodarki ściekami oraz zagospodarowania biomasy odpadowej. Posiada doświadczenie w kierowaniu realizacją projektów B+R o różnych źródłach finansowania (m.in. NCN, NCBiR, MEiN). Jest współautorką ponad 40 artykułów naukowych, 8 rozdziałów w monografiach, 2 patentów krajowych oraz ponad 30 referatów wygłoszonych na międzynarodowych i krajowych konferencjach naukowych (m.in. EU GreenWeek 2022, MEMPEP 2021, GreenDeal 2021, EkoBioTex 2021, NAP 2019, Future Engineering 2019). Jest czynnym Członkiem Grupy Roboczej ds. Krajowych Inteligentnych Specjalizacji "Biotechnologiczne i chemiczne procesy, bioprodukty i produkty chemii specjalistycznej oraz inżynierii środowiska", Polskiego Towarzystwa Membranowego oraz Redaktorem tematycznym czasopisma Membranes.
Jakub Krysicki
Senior Consultant / Digital Strategy, Insight, Experience and Automation Manager, ATOS Polska

Jakub Krysicki
Senior Consultant / Digital Strategy, Insight, Experience and Automation Manager, ATOS Polska
Marek Kubiak
Kierownik Biura Technologicznego, ANWIL

Marek Kubiak
Kierownik Biura Technologicznego, ANWIL
Od początku kariery zawodowej, od 20 lat, związany z ANWILEM, gdzie zajmował stanowiska obsługi bezpośredniej instalacji procesowych, zastępcy kierownika zmiany wytwórni amoniaku, technologa w wytwórni amoniaku, kierownika wydziału gazu syntezowego oraz zastępcy kierownika wytwórni amoniaku.
Od stycznia 2022 r. kierownik biura technologii produkcji w ANWILU.
Absolwent Politechniki Bydgoskiej oraz studiów podyplomowych Politechniki Warszawskiej na Wydziale Inżynierii Procesowej i Chemicznej oraz Politechniki Łódzkiej na Wydziale Inżynierii Procesowej i Środowiska, specjalność Bezpieczeństwo Procesów Chemicznych, a także Wyższej Szkoły Zrządzania i Bankowości w Poznaniu w zakresie zarządzanie projektami PMI Global R.E.P.
Marcin Lewenstein
Innovation Officer, InnoEnergy

Marcin Lewenstein
Innovation Officer, InnoEnergy
Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego oraz Programu Studiów Europejskich SGH i paryskiego Instytutu Nauk Politycznych. W 2016 roku uzyskał dyplom MBA Szkoły Głównej Handlowej i University of Quebec at Montreal. W latach 2000–2004 zajmował się public affairs i pracował w Ambasadzie Kanady w Warszawie oraz Sekretariacie Generalnym Komisji Europejskiej. Od 2004 r. związany z Polskim Górnictwem Naftowym i Gazownictwem S.A., gdzie odpowiadał za zagadnienia wpływu integracji europejskiej na otoczenie regulacyjne sektora gazowego. W latach 2006-2007 w Komisji Europejskiej, w Dyrekcji Generalnej Społeczeństwo Informacyjne i Media. Po powrocie do kraju pełnił funkcję dyrektora Biura Polskiego Komitetu Energii Elektrycznej. Od lipca 2008 ponownie w PGNiG S.A., gdzie jako Dyrektor Departamentu Strategii odpowiadał za planowanie strategii Grupy Kapitałowej, rozwój nowych obszarów działalności oraz projekty elektroenergetyczne. W styczniu 2016 dołączył do zespołu InnoEnergy jako Innovation Officer i Lider Obszaru Tematycznego „Czyste Technologie Węglowe i Gazowe”.
Agnieszka Łyczak – Szymczyk
Sustainability Manager, BASF Polska Sp. z o.o.

Agnieszka Łyczak – Szymczyk
Sustainability Manager, BASF Polska Sp. z o.o.
Absolwentka Uniwersytetu Marie Curie-Skłodowskiej
w Lublinie oraz Cambridge Institute for Sustainability Leadership.
Od kilkunastu lat związana z branżą chemiczną. Posiada bogate doświadczenie w realizacji międzynarodowych projektów z obszaru marketingu, komunikacji
i zrównoważonego rozwoju.
W swojej pracy stara się pogodzić potrzeby konsumentów z celami biznesowymi.
Katarzyna Marczuk-Pieńkowska
Adwokat, Senior Associate, Dentons

Katarzyna Marczuk-Pieńkowska
Adwokat, Senior Associate, Dentons
Adwokat, senior associate w warszawskim biurze kancelarii Dentons, jest członkiem Zespołu Ochrony Środowiska.
Specjalizuje się w prawie administracyjnym, w szczególności w prawie ochrony środowiska, prawie budowlanym i planistycznym. W swojej praktyce koncentruje się na zagadnieniach prawnych dotyczących oceny oddziaływania na środowisko (w tym z udziałem podmiotów i organizacji, których celem jest blokowanie inwestycji), prawa wodnego, pozwoleń zintegrowanych (IPPC), gospodarki odpadami, rekultywacji gruntów oraz projektów deweloperskich i infrastrukturalnych.
Posiada wieloletnie doświadczenie w reprezentowaniu klientów w postępowaniach administracyjnych, sądowoadministracyjnych, jak i cywilnych. Uczestniczyła w przygotowywaniu licznych raportów due diligence, memorandum i opinii prawnych, z uwzględnieniem aspektów ochrony środowiska. Doradzała kluczowym graczom na rynku energii odnawialnej (w szczególności związanych z projektami w zakresie farm wiatrowych i biogazowni) oraz nieruchomości, w tym także w związku z ich udziałem w postępowaniach nieważnościowych oraz wznowieniowych w kontekście pozwoleń środowiskowych.
Anna Milewska- Andrzejak
Dyrektor Centrum Biznesowego Łódź., BOŚ Bank

Anna Milewska- Andrzejak
Dyrektor Centrum Biznesowego Łódź., BOŚ Bank
Menedżer z wieloletnim doświadczeniem w bankowości. Pracę w sektorze bankowym rozpoczęła w Petro Bank S.A. a następnie związana była Nordea Bankiem Polska S.A. oraz PKO BP S.A. Od września 2019 r. pełni funkcję dyrektora w Banku Ochrony Środowiska, gdzie zarządza Centrum Biznesowym w Łodzi.
Specjalizuje się w zarządzaniu obszarem MSP oraz firm z sektora korporacji, zarządzała również Oddziałem Private Banking.
Interesuje się finansowymi rozwiązaniami proekologicznymi zarówno dla osób fizycznych oraz firm widząc w tym szansę na lepsze i zdrowe jutro dla kolejnych pokoleń.
Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego oraz studiów podyplomowych z zarządzania projektami na Politechnice Łódzkiej.
Michał Motyka
Dyrektor Działu Sprzedaży i Marketingu, Dräger Polska Sp. z o.o.

Michał Motyka
Dyrektor Działu Sprzedaży i Marketingu, Dräger Polska Sp. z o.o.
Absolwent Politechniki Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki. Zawodowo związany od roku 2010 z uczelnią, jako wykładowca tematyki związanej z bezpieczeństwem pracy oraz analizą ryzyka procesowego.
W latach 2013 - 2015 podjął się zarządzania pionem realizacji projektów przemysłowych w firmie Buchen Industrial Services Polska. Nadzorował w tym okresie krajowe jak i zagraniczne prace związane z serwisem hydrodynamicznym, załadunkiem próżniowym oraz wymianą katalizatorów w reaktorach. Następnie w roku 2016 objął stanowisko prezesa spółki HSE System, gdzie stworzył dział nadzoru nad bezpieczeństwem przestojów przemysłowych. Realizował kontrakty w największych zakładach petrochemicznych w Polsce oraz Izraelu.
Od roku 2019 dołączył do Dräger Polska na stanowisko Sales and Marketing Manager gdzie odpowiedzialny jest za strategię sprzedaży jak i strategię marketingową departamentu Safety.
Połączył swoje zainteresowania z misją zawodową i rozpoczął proces tworzenia lokalnego biura technicznego ukierunkowanego na analizy bezpieczeństwa w przemyśle.
Krzysztof Mrówczyński
Menedżer ds. Analiz Sektorowych, Departament Analiz Makroekonomicznych, Pekao SA

Krzysztof Mrówczyński
Menedżer ds. Analiz Sektorowych, Departament Analiz Makroekonomicznych, Pekao SA
Absolwent Szkoły Głównej Handlowej i Wydziału Prawa na UW. Ekspert i menedżer z kilkunastoletnim doświadczeniem w obszarze analiz sektorowych oraz strategii. Od 2019 roku kieruje zespołem analiz sektorowych w Banku Pekao SA. Autor licznych raportów, w tym z zakresu przemysłu chemicznego i branż pokrewnych. W przeszłości aktywnie zaangażowany w wiele projektów komercyjnych i strategicznych oraz prace nad strategią Banku Pekao SA.
Paweł Mzyk
Zastępca Dyrektora ds. Zarzadzania emisjami IOŚ-PIB, Kierownik KOBiZE

Paweł Mzyk
Zastępca Dyrektora ds. Zarzadzania emisjami IOŚ-PIB, Kierownik KOBiZE
Wcześniej również zastępca kierownika Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami oraz zastępca kierownika Krajowego Administratora Systemu Handlu Uprawnieniami do Emisji (KASHUE).
Od 2016 roku Zastępca Dyrektora ds. Zarządzania Emisjami Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego w Warszawie.
Główny obszar działalności to system handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych.
Wieloletni członek kapituły konkursu Polski Produkt Przyszłości organizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Członek Rady Konsultacyjnej do spraw GIS przy Ministrze Klimatu i Środowiska.
Kamil Orzeł
Dyrektor Departamentu Regulacji, KGHM Polska Miedź S.A.

Kamil Orzeł
Dyrektor Departamentu Regulacji, KGHM Polska Miedź S.A.
Pełnił na przestrzeni 2021 roku funkcję zastępcy dyrektora Departamentu Analiz Regulacyjnych i Strategicznych KGHM Polska Miedź S.A., a w styczniu 2022 roku został dyrektorem Departamentu Regulacji. Od 2014 roku pełni mandat Radnego Dzielnicy Ursynów m.st. Warszaw, gdzie w kadencji 2014-2018 pełnił funkcję Przewodniczącego Komisji Kultury i Komunikacji Społecznej. W okresie od stycznia 2019 do czerwca 2020 roku pełnił funkcję członka zarządu Fundacji Republikańskiej, a od grudnia 2011 do kwietnia 2016 był partnerem zarządzającym w K&K Media Solutions Sp. z o.o.
Pan Orzeł ukończył studia magisterskie na kierunku nauki polityczne na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego, a także studia podyplomowe w Centrum Studiów Samorządu Terytorialnego i Rozwoju Lokalnego Uniwersytetu Warszawskiego.
Zbigniew Paprocki
Członek Zarządu, Dyrektor Generalny, Grupa Azoty

Zbigniew Paprocki
Członek Zarządu, Dyrektor Generalny, Grupa Azoty
Absolwent Wydziału Inżynierii Środowiska Akademii Rolniczej im. Hugona Kołłątaja w Krakowie i Politechniki Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki, gdzie odbył menedżerskie studia podyplomowe MBA na Wydziale Mechanicznym w Polsko-Amerykańskiej Szkole Biznesu.
Od 1994 roku związany z Grupą Azoty S.A. (wcześniej Zakłady Azotowe w Tarnowie Mościcach S.A.) na stanowiskach m.in. Zastępcy Kierownika Wydziału Energetycznego. Zastępcy Głównego Inżyniera Koordynacji Produkcji oraz Kierownika Biura Zarządzania i Koordynacji Produkcji - Zastępcy Dyrektora Departamentu Korporacyjnego Produkcji i Bezpieczeństwa.
W zarządzie odpowiada za obszary: integracji i koordynacji produkcji, utrzymania aktywów produkcyjnych, infrastruktury krytycznej, bezpieczeństwa technicznego, przeciwpożarowego i środowiskowego.
W latach 2010-2021 Członek Rady Nadzorczej Grupy Azoty S.A. z wyboru pracowników, od 2015 roku sekretarz RN.
W latach 2010 -2021 Prezes Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Przemysłu Chemicznego oddział Tarnów, Członek Zarządu Głównego SITPChem.
Członek Rady Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego.
Przewodniczący Rady Uczelni Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnowie.
Monika Partyka
Dyrektor Badań i Rozwoju, i2 Analytical Poland

Monika Partyka
Dyrektor Badań i Rozwoju, i2 Analytical Poland
Specjalista z zakresu ochrony środowiska, analizy żywności, kosmetyków, suplementów diety i bezpieczeństwa produktów. Od ponad 20 lat związana z badaniami laboratoryjnymi, innowacjami i rozwiązaniami zagadnień analitycznych. Doświadczony praktyk, karierę zawodową rozpoczęła w Trójmieście, pierwsze doświadczenia zdobywając w Katedrze Chemii Analitycznej Politechniki Gdańskiej. W chwili obecnej pracuje w laboratorium i2 Analytical Ltd Sp z o.o. w Rudzie Śląskiej na stanowisku dyrektora ds. wdrożeń i rozwoju.
W pracy zawodowej podkreśla, że konieczna jest determinacja w dążeniu do celu, innowacyjność, kreatywność i krytyczne myślenie oraz ciągłe podnoszenie kompetencji.
prof. dr hab. inż. Krzysztof Pikoń
Profesor na Wydziale Inżynierii Środowiska i Energetyki Politechniki Śląskiej, Kierownik Katedry Technologii i Urządzeń Zagospodarowania Opadów

prof. dr hab. inż. Krzysztof Pikoń
Profesor na Wydziale Inżynierii Środowiska i Energetyki Politechniki Śląskiej, Kierownik Katedry Technologii i Urządzeń Zagospodarowania Opadów
Specjalizacja: gospodarka o obiegu zamkniętym, gospodarka odpadami, energetyczne wykorzystanie odpadów, odnawialne źródła energii, analizy środowiskowe oraz zarządzanie projektami
Na Politechnice Śląskiej wykłada m.in przedmioty takie jak: gospodarka o obiegu zamkniętym, ocena oddziaływania na środowisko w pełnym cyklu życia (LCA), zarządzanie projektami itp.
Studia magisterskie ukończył w 1993 roku na Wydziale Energetycznym Politechniki Śląskiej na kierunku Mechanika i Budowa Maszyn - specjalność Maszyny i Urządzenia Przemysłu Chemicznego i Spożywczego. Pracę doktorską obronił w 1999 roku, a w 2012 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego. W roku 2020 tytuł profesora i stanowisko profesora zwyczajnego Politechniki Śląskiej.
Był uczestnikiem ponad 40 i kierownikiem ponad 20 projektów naukowych i wdrożeniowych, w tym 4 projektów europejskich, z zakresu gospodarki o obiegu zamkniętym, energii odnawialnej, zrównoważonego rozwoju i gospodarki odpadami oraz kilku międzynarodowych projektów edukacyjnych.
Jest autorem blisko 200 publikacji naukowych, w tym ponad 50 w prestiżowych czasopismach zagranicznych z tzw. Listy filadelfijskiej. Jest autorem m.in. książek: Gospodarka o obiegu zamkniętym w ujęciu holistycznym, Model wielokryterialnej analizy środowiskowej złożonych systemów technologicznych oraz współautorem Handbook of clean energy systems wydanej przez Wydawnictwo John Wiley & Sons. Jest autorem kilku publikacji pedagogicznych związanych z edukacją zorientowaną na wyzwania, uczeniem się opartym na projektach i nauczaniem przypadków.
Odznaczony Medalem Komisji Edukacji Narodowej (2019) oraz wieloma Nagrodami Rektorów za osiągnięcia naukowe, organizacyjne i pedagogiczne.
Był dyrektorem programu Energy Transition w EIT Innoenergy (w konsorcjum z 13 uniwersytetami z krajów Unii Europejskiej). Uzyskał międzynarodowy certyfikat zarządzania PRINCE2 oraz Agile PM. Uczestniczył również w wielu szkoleniach, m.in. English Medium Instruction w UPC w Barcelonie, Case Teaching na Harvard University i ESADE Business School, a także w szeregu szkoleń takich jak Problem Solving, Design Thinking i innych miękkich umiejętnościach.
Monika Płońska
Kierownik Projektu, Dział Zrównoważonego Rozwoju Biznesu, Obszar Strategii i Innowacji oraz Relacji Inwestorskich, PKN ORLEN S.A.

Monika Płońska
Kierownik Projektu, Dział Zrównoważonego Rozwoju Biznesu, Obszar Strategii i Innowacji oraz Relacji Inwestorskich, PKN ORLEN S.A.
Menadżer zarządzania zrównoważonym rozwojem w europejskich koncernach w sektorze naftowym, energetycznym i nawozowo-chemicznym. Członek Zespołu ds. Zrównoważonego Rozwoju i Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej. Ekspert „Zielonego Przemysłu” w Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości. Wykładowca akademicki w dziedzinie ekonomii i zarządzania. Doktorantka w dyscyplinie zarządzania strategicznego zrównoważonym rozwojem. Posiada wieloletnie doświadczenie w opracowaniu i wdrażaniu strategii zrównoważonego rozwoju, zgodnych z założeniami Europejskiego Zielonego Ładu i Nowej Taksonomii UE, zarządzaniu kwestiami ESG i raportowaniu niefinansowym zgodnie z międzynarodowymi standardami (m.in. GRI, IIRC, TCFD). W Grupie ORLEN odpowiedzialna za opracowanie i wdrożenie strategii zrównoważonego rozwoju, ratingi i oceny ESG, przygotowanie koncernu do emisji green bonds i pozyskania zrównoważonego finansowania.
Jarosław Pudzianowski
Główny Ekspert, Rządowe Centrum Bezpieczeństwa

Jarosław Pudzianowski
Główny Ekspert, Rządowe Centrum Bezpieczeństwa
Ekspert w zakresie zarządzania bezpieczeństwem informacji, ciągłości działania oraz przetwarzania i ochrony danych osobowych. Praktyk w zakresie audytów bezpieczeństwa, a także analiz ryzyka dotyczących bezpieczeństwa informacji, ciągłości działania oraz oceny skutków dla ochrony danych zgodnie z normami ISO 27005, 29134 i 31000. Audytor wiodący ISO 27001 oraz ISO 22301. W latach 2105-2019 zatrudniony w Centrum e-Zdrowia na stanowiskach Pełnomocnika Dyrektora ds. Cyberbezpieczeństwa, Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji oraz Ochrony Informacji Niejawnych. Prelegent w ponad 100 konwentach i konferencjach oraz uznany szkoleniowiec. Od stycznia 2019 zatrudniony w Rządowym Centrum Bezpieczeństwa, sekretarz Zespołu Incydentów Krytycznych, na co dzień zajmujący się zagadnieniami związanymi z cyberbepieczeństwem, bezpieczeństwem informacji, bezpieczeństwem procesowym oraz odpornością i ciągłością świadczenia usług realizowanych przez operatorów Infrastruktury Krytycznej.
Tomasz Radomski
CEO & Head of Sales, Atos Polska

Tomasz Radomski
CEO & Head of Sales, Atos Polska
25 lat doświadczenia zawodowego w obszarze IT, OT, AI, sprzedaży, produkcji, logistyki, inwestycji, zarządzania majątkiem i nowych technologii. Przed Atosem w takich firmach jak Honeywell, IBM, PKN ORLEN i SGS. Aktualny Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego.
Wieloletnie doświadczenie w sprzedaży i projektach związanych z analizą i usprawnianiem procesów produkcyjnych. Doświadczenie w sprzedaży, zarządzaniu, wdrażaniu i integracji danych systemów klasy ERP, BI, EAM, DCS, SCADA oraz w zakresie rozwiązań cyberbezpieczeństwa i analizy danych.
Absolwent Politechniki Warszawskiej na kierunku Technologia Chemiczna oraz uczestnik studiów doktoranckich na Wydziale Inżynierii Produkcji Politechniki Warszawskiej na kierunku Zarządzanie Produkcją i Transfer Technologii oraz London Business School - program dla menadżerów BUSINESS and INDUSTRY INSIGHT.
Mirosław Skowron
Członek Zarządu, Ciech S.A.

Mirosław Skowron
Członek Zarządu, Ciech S.A.
Od 2018 roku Członek Zarządu CIECH S.A.
Mirosław Skowron jest ekspertem z wieloletnim doświadczeniem w branży energetycznej, budowlanej i górniczej. W Grupie CIECH odpowiedzialny m.in. za kwestie związane z produkcją, energetyką i utrzymaniem ruchu. W przeszłości pełnił funkcję prezesa m.in. Przedsiębiorstwo Budowy Kopalń S.A. w ramach Grupy KGHM, Polimexu-Energetyka Sp. z o.o., Energa Elektrownie Ostrołęka S.A. i Energa Invest S.A., a także PGE Elektrownia Opole S.A.
Mirosław Skowron ukończył Politechnikę Wrocławską, studia MBA na Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, posiada dyplom MBA Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menadżerów. Absolwent kursu Strategic Leadership Academy na ICAN Institute organizowanego przez Harvard Business Review.
dr hab. Piotr Stankiewicz
Dyrektor Programu Przemysł, Fundacja Forum Energii

dr hab. Piotr Stankiewicz
Dyrektor Programu Przemysł, Fundacja Forum Energii
Socjolog, profesor Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, dyrektor Programu Przemysł w Forum Energii. Realizuje projekty na styku nauki, sektora publicznego i biznesu. Specjalizuje się w społecznych aspektach wdrażania technologii związanych z transformacją energetyczno-klimatyczną. W Forum Energii odpowiedzialny za program transformacji przemysłu ze szczególnym naciskiem na jego dekarbonizację. Od ponad dziesięciu lat bada wdrażanie programu polskiej energetyki jądrowej, kontrowersje wokół poszukiwania gazu łupkowego oraz strategie niskoemisyjnej transformacji przedsiębiorstw. Prowadził badania na uniwersytetach w Kolonii i Hamburgu. Był dyrektorem Łukasiewicz-Instytutu Organizacji i Zarządzania w Przemyśle ORGMASZ. Ukończył program Leadership Academy for Poland. Wydał książkę „Gra w Atom. Społeczne zarządzanie technologią w rozwoju energetyki jądrowej w Polsce”.
Tomasz Stańczyk
Manager ds. ulg innowacyjnych, Dział Innowacji Ulg i Dotacji, Ayming Polska Sp. z o.o.

Tomasz Stańczyk
Manager ds. ulg innowacyjnych, Dział Innowacji Ulg i Dotacji, Ayming Polska Sp. z o.o.
Absolwent Wydziału Elektroniki i Technik Informacyjnych Politechniki Warszawskiej. Podczas pracy przy projektach przemysłowych zdobył doświadczenie z zakresu realizacji, zarządzania oraz nadzoru nad przedsięwzięciami badawczo- rozwojowymi. Jest współautorem licznych zgłoszeń patentowych oraz kilkunastu publikacji naukowych z zakresu elektroniki, fotoniki i optyki.
Podczas dotychczasowej kariery zawodowej kierował zespołem R&D realizującym innowacyjne projekty z zakresu nowych technologii, a w szczególności fotoniki, elektroniki i technologii światłowodowych.
Podczas kilkuletniej pracy w Ayming miał okazję prowadzić ponad 80 projektów rozliczenia ulgi B+R, w tym u największych polskich firm przemysłowych. Obecnie zarządza zespołem konsultantów wspierających przedsiębiorstwa w opracowywaniu, wdrażaniu i korzystaniu z rozbudowanych strategii finansowania innowacji obejmujących ulgi proinnowacyjne oraz inne zachęty finansowe.
dr Arkadiusz Sułek
Prezes Zarządu, PROZAP Sp. z o.o.

dr Arkadiusz Sułek
Prezes Zarządu, PROZAP Sp. z o.o.
Tytuł doktora uzyskał w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego na Wydziale Nauk Ekonomicznych (Informatyka i Ekonometria) oraz Wydziału Zarządzania. Ukończył studia Executive MBA na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu oraz ISCTE Business School w Lizbonie. Uczestnik międzynarodowego programu edukacyjnego w Katholieke Universiteit Leuven w Belgii.
Posiada wieloletnie doświadczenie w budowaniu i wdrażaniu strategii biznesowych ukierunkowanych na wzrost wartości przedsiębiorstwa, restrukturyzacji i zarządzaniu dużymi przedsiębiorstwami, projektami inwestycyjnymi oraz M&A, a także doskonałą znajomość specyfiki sektora energetycznego oraz zasad działania rynków energii i gazu. Potwierdzone w praktyce zdolności przywódcze oraz umiejętność kierowania zespołami w otoczeniu międzynarodowym.
Aleksander Szpor
Kierownik programu Sprawiedliwa Transformacja, Instrat

Aleksander Szpor
Kierownik programu Sprawiedliwa Transformacja, Instrat
Posiada kilkunastoletnie doświadczenie związane z pracą w administracji rządowej oraz ośrodkach analitycznych. Poprzednio pracował w Polskim Instytucie Ekonomicznym, a wcześniej w Instytucie Badań Strukturalnych. Jest autorem licznych publikacji oraz absolwentem politologii na UKSW oraz Kolegium Europejskiego. Przez ostatnie lata koordynował i realizował projekty we współpracy z ministerstwami, samorządami, instytucjami KE i ośrodkami badawczymi z całej Europy.
Kamil Szydłowski
Advocacy Manager, BASF Polska Sp. z o.o.

Kamil Szydłowski
Advocacy Manager, BASF Polska Sp. z o.o.
Prawnik i politolog z doświadczeniem w obszarze doradztwa publicznego. Ekspert ds. monitoringu legislacyjnego, w tym unijnej strategii w zakresie chemikaliów na rzecz zrównoważoności (CSS) oraz gospodarki obiegu zamkniętego (GOZ).
W przeszłości dziennikarz oraz członek zespołów eksperckich przy Komisji Europejskiej oraz urzędach marszałkowskich ds. innowacji i transformacji energetycznej.
Aleksandra Tyszkiewicz
Head of GDC – Digital Transformation Consulting Practice, ATOS Polska

dr Sergiusz Urban
Partner, Radca Prawny, WKB

dr Sergiusz Urban
Partner, Radca Prawny, WKB
Kieruje zespołem prawa ochrony środowiska. Specjalizuje się w problematyce polskiego i unijnego prawa ochrony środowiska, prawa ochrony przyrody oraz prawa geologicznego i górniczego. Doradza klientom w zakresie: gospodarki odpadami, oceny oddziaływania na środowisko i na obszary Natura 2000, decyzji środowiskowych, regulacji emisji przemysłowych oraz pozwoleń zintegrowanych (IPPC/IED, standardy emisyjne, konkluzje BAT itp.).
Zajmuje się zagadnieniami gospodarowania wodami i odprowadzania ścieków, odpowiedzialności za szkody w środowisku oraz za historyczne zanieczyszczenia, a także remediacji, jakości gleby i ziemi oraz ochrony przed hałasem. Wspiera również klientów w procesie uzyskiwania, zmian, przenoszenia oraz wygaszania pozwoleń i zezwoleń z zakresu ochrony środowiska, doradza w trakcie postępowań administracyjnych a także reprezentuje przed organami i sądami administracyjnymi. Wspiera klientów z wielu sektorów gospodarki, w tym energetycznego, chemicznego, budowlanego, wytwórczego, spożywczego, nieruchomości oraz samorządowego. Ma wieloletnie doświadczenie w świadczeniu pomocy prawnej na rzecz przedsiębiorców i podmiotów sektora publicznego. Wykładowca akademicki i prelegent na licznych konferencjach i szkoleniach poświęconych problematyce prawa ochrony środowiska oraz autor kilkudziesięciu publikacji naukowych i popularyzatorskich.
Jakub Wiech
Zastępca Redaktora Naczelnego, Energetyka24

Jakub Wiech
Zastępca Redaktora Naczelnego, Energetyka24
Prawnik, dziennikarz i publicysta, zastępca redaktora naczelnego serwisu Energetyka24. Laureat nagrody Studencki Nobel w kategorii Dziennikarstwo i Literatura, nagrody w konkursie Platynowe Megawaty za najlepszą publikację o rynku energii elektrycznej oraz nagrody Dobry Dziennikarz 2021. Nominowany w konkursie MediaTory oraz do nagrody Grand Press w kategorii Dziennikarstwo Specjalistyczne. Stypendysta James S. Denton Transatlantic Fellowship. Autor książek „Energiewende. Nowe niemieckie imperium” oraz „Globalne ocieplenie. Podręcznik dla Zielonej Prawicy”.
dr inż. Anna Zalewska
Senior Ekspert, Polska Izba Przemysłu Chemicznego

dr inż. Anna Zalewska
Senior Ekspert, Polska Izba Przemysłu Chemicznego
Pracuje w PIPC od marca 2017 roku.
Zajmuje się zagadnieniami z zakresu materiałów polimerowych, gospodarki obiegu zamkniętego, klasyfikacji substancji chemicznych (REACH, CLP, ECHA), nanomateriałów, a także regulacji związanych z bezpieczeństwem procesowym, produktowym, jak i BHP. Ponadto ochroną pozycji konkurencyjnej przemysłu chemicznego, edukacją i współpracą nauka - przemysł, innowacjami, a także wsparciem obszaru ochrony środowiska. Jest koordynatorem Komisji Bezpieczeństwa i Techniki, Badań i Innowacji oraz Forum ds. Klasyfikacji i Forum ds. Ochrony Przeciwpożarowej.
Doświadczenie zawodowe zdobywała min. w Wojskowym Instytucie Chemii i Radiometrii pracując na stanowisku Adiunkta jako specjalista w zakresie śladowej analizy substancji chemicznych metodą różnicowej spektrometrii ruchliwości jonów.
Absolwentka Wydziału Chemicznego Politechniki Warszawskiej, doktor nauk chemicznych z zakresu Technologii Materiałów Wysokoenergetycznych i Bezpieczeństwa Procesów Chemicznych. Specjalizowała się w zakresie wykrywania i analizy śladowych ilości substancji chemicznych. Brała udział w wielu konferencjach naukowych, na których prezentowała swoje osiągnięcia. Współautor publikacji naukowych.
dr inż. Tomasz Zieliński
Prezes Zarządu, Polska Izba Przemysłu Chemicznego

dr inż. Tomasz Zieliński
Prezes Zarządu, Polska Izba Przemysłu Chemicznego
Od czerwca 2013 stoi na czele najważniejszej instytucji reprezentującej sektor chemiczny w Polsce na forum krajowym i międzynarodowym.
Ekspert sektora chemicznego z wieloletnim stażem pracy na stanowiskach menadżerskich. Doświadczenie zawodowe budował m.in. w najważniejszych spółkach sektora chemicznego i petrochemicznego w Polsce i Europie Środkowej oraz w sektorze doradczym. Od kilkunastu lat reprezentuje interesy krajowego przemysłu chemicznego w kraju i za granicą oraz zasiada w radach licznych krajowych i międzynarodowych organizacji biznesowych i przemysłowych.
Obecnie jest członkiem National Association Board (NAB) w Europejskiej Radzie Przemysłu Chemicznego (CEFIC), gdzie reprezentuje 7 krajów w Klastrze Europy Centralnej (Polski, Słowacji, Węgier, Republiki Czeskiej, Rumunii, Bułgarii Chorwacji). Zasiada w Zarządzie European Chemical Employers Group (ECEG), a także Advisory Board, organizacji World Refining Association.
Jest również członkiem Prezydium Komitetu ds. Chemii w Polskiej Akademii Nauk, a także Prezydium Rady i Komitetu ds. Polityki Klimatyczno-Energetycznej w Krajowej Izbie Gospodarczej.
Członek rad nadzorczych przedsiębiorstw w kraju i zagranicą. Członek rad gospodarczych, programowych, naukowych i stowarzyszeń branżowych. Kawaler Honorowego Medalu
im. T. Sendzimira za szczególne zasługi dla ruchu innowacji w Polsce, wyróżniony Złotą Honorową Odznaką Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT. Autor licznych publikacji naukowych i popularno-naukowych oraz wystąpień konferencyjnych.
Doktor nauk technicznych z zakresu technologii chemicznej. Absolwent Technologii Chemicznej na Wydziale Budownictwa, Mechaniki i Petrochemii w Płocku, Politechniki Warszawskiej oraz Podyplomowych Studiów Zarządzania Finansami i Marketingu na Politechnice Warszawskiej. Uzyskał ponadto tytuł Master of Business Administration programu PL i University of Illinois at Urbana Champion. Ukończył Strategic Business Management Program na Harvard University Extension School.